Ett liv utan nikotin

Att bli kvitt sitt nikotinberoende kan vara något av det allra svåraste som finns, för en del skall tilläggas. Somliga tycks ha väldigt lätt för att sluta röka eller snusa utan några som helst hjälpmedel men för de allra flesta krävs god planering och en långsiktig plan för att lyckas. Jag tänkte här ge er, som planerar att sluta, en del tips på vägen.

Vad är din motivation?

Att ta reda på varför man vill sluta med nikotinet är alltid att rekommendera, ju fler anledningar man kommer på, desto större blir motivationen till att sluta på riktigt. Man kan ha helt olika anledningar till varför man vill sluta, en del slutar av hälsoskäl, en del slutar av rent munhygieniska skäl och en del av ekonomiska. Vinsterna i ett nikotinstopp är ofta väldigt stora.

sluta röka

Gör en lista över för- och nackdelar med att sluta, du kommer se att fördelarna överväger nackdelarna med god marginal. Har du svårt att komma på något får du här en lista med punkter du kan fundera över:

• Att vara en nikotinberoende förälder
• Dålig blodcirkulation
• Ständigt frusen
• Ofta andfådd
• Sämre lukt- och smaksinne
• Runt 1500 kronor i månaden
• Dålig munhygien
• Gula tänder/gula fingrar
• Beroende av att ständigt ha cigaretter eller snus till hands

Planera ditt rök- eller snusstopp i god tid

När du väl bestämt dig för att sluta behöver du göra en rad förberedelser. Ett noga planerande är ofta A och O för att så småningom lyckas bli kvitt sitt beroende. Det finns en rad olika sätt att sluta på, antingen trappar man successivt ned på nikotinet för att sedan sluta helt eller så bestämmer man sig för att sluta rakt upp och ned på en gång.

Att sluta tvärt med snus är inte att rekommendera, detta för att det oftast leder till en stor belastning och ansträngning för hjärtat. Trappa hellre ned under en period för att så småningom helt sluta.

Bestäm ett datum då du ska vara helt fri från nikotinet och trappa, fram till dess, ned på mängden nikotin du får i dig. Detta kan vara svårt i början men kommer bli enklare med tiden. Tänk på att inte trappa ned för mycket i början eftersom risken att du då återfaller är stor. Tag det hellre lugnt och försiktigt och se till att du verkligen lyckas med de mål du har satt upp.

Ta hjälp av andra

Att ta hjälp av andra för att sluta är oftast väldigt bra, det är bra att tala om för alla i sin omgivning att man försöker sluta. Då behöver de inte heller fundera över varför du har humörsvängningar eller är lättretlig. Att vara öppen med sina försök att sluta med nikotin kan även göra att vänner och bekanta inte behöver ”bjuda” dig på nikotin i onödan. Har du någon i din omgivning som har slutat med cigaretter eller med snus så kan det löna sig att ta hjälp av dem. Ta reda på hur de gjorde för att sluta och fråga om de har några värdefulla tips att ge dig.

Hur hanterar man nikotinsuget?

Nikotinet är ett väldigt starkt gift som din kropp har blivit beroende av, det kommer kännas i hela kroppen när du slutar med nikotinet. Det kommer uppstå en rad olika biverkningar, eller utsättningssyndrom när nikotintillförseln stryps. Vanliga symptom som uppstår under rök- eller snusstoppet är följande:

Skakningar och darrningar – Det är kroppens sätt att reagera på att nikotinet försvinner ut den. Dessa brukar vara värst dagarna efter du slutat men de kan även finnas kvar några veckor efter stoppet. Drick vatten och försök göra något annat så går dessa skakningar snart över.

Rastlöshet – Kroppen skriker efter nikotin och detta kan göra att du känner dig rastlös, då är motion det absolut bästa botemedlet. Varför inte ta upp någon sport du utövat förr i tiden eller varför inte börja med någon ny sport. Kanske kan du börja träna på gym eller börja simma? Fysisk aktivitet är hur som helst något som gör dig gott oavsett om du slutat med nikotin eller inte.

Ersättningsbehov – Många känner att de måste göra något istället för att röka eller snusa, de vill vara sysselsatta med något för att slippa tänka på huruvida de är sugna på nikotin eller inte. Det kan vara bra att tugga tuggummi eller äta halstabletter, att dricka mycket vätska är även det väldigt bra. Försök att skingra tankarna när du blir sugen på nikotin, bryt tanken direkt genom att göra något annat. Ring en vän, ring slutarökalinjen eller ge dig ut på en lång promenad.

Hjälpmedel för att bli fri från nikotin

Idag finns det en uppsjö av olika nikotinläkemedel, de allra flesta är receptfria och finns att köpa på närmaste apotek eller i din lokala livsmedelsaffär. Dessa läkemedel kan upplevas som dyra men den kostnaden bör jämföras med de pengar du kommer tjäna på att inte röka eller snusa när du väl lyckats sluta.

Tänk på att nikotinläkemedlen inte ska användas som substitut för snus eller cigaretter, de ska vara ett led i din nedtrappning mot ett nikotinfritt liv. Det är lätt hänt att man använder mer nikotintuggummin eller nikotinplåster än vad man behöver, då lurar man bara sig själv eftersom kroppen fortfarande får i sig samma mängd nikotin. Man kan då känna att man slutat med snus eller cigaretter men nikotinberoendet har man kvar eftersom man ersatt snus och cigaretter med något annat.

Nikotinfritt snus är ett väldigt bra substitut till vanligt snus, detta eftersom den nikotinfria snusen ändå tillgodoser det psykiska behovet och suget man har. Man får fortfarande stoppa den där prillan under läppen och detta ger en lite tillfredställelse. Använd gärna nikotinfritt snus som ett led i den nedtrappning du gör mot ett snusfritt liv, ta varannan riktig och varannan nikotinfri snus för att sedan trappa ned ännu mer.

För dem som har verklig svårt att sluta finns det receptbelagda läkemedel att tillgå, dessa skrivs ut av läkare i samråd med dig. Detta är en av de sista sakerna man tar till för att sluta och dessa läkemedel används främst till de personer som måste sluta av så pass allvarliga hälsotillstånd att rökningen eller snusningen innebär en direkt fara för deras liv.